Wdech i wydech. Oddychamy około 20 000 razy dziennie. Jak często zwracasz uwagę na swój oddech? Dwuletni synek Michaela Phelpsa potrafi już rozpoznać u taty stresujące sytuacje przy grze w golfa i przypomina mu o specjalnych oddechu. W rozmowie z Business Insider, Phelps wyjaśnia na czym to polega.

Oddech, oprócz swoich właściwości niezbędnych przy intensywnym treningu, jest niezwykle istotny dla zachowania zdrowia mentalnego. Jednym z podstawowych narzędzi treningu mentalnego, które zawsze masz dostępne przy sobie, jest właśnie oddech. To oddech ma uspokajające i relaksujące właściwości, które ratują nas w trudnych sytuacjach. Oddech to jedna z najlepszych dróg do samoregulacji, pozwala ćwiczyć uważność i świadomość bycia tu i teraz. Tym samym oddech reguluje nasz autonomiczny układ nerwowy odpowiedzialny między innymi za reakcje stresowe.

Michael Phelps, najbardziej utytułowany olimpijczyk wszechczasów, przyznaje, że podczas walki z depresją przed Igrzyskami Olimpijskimi w 2016, ćwiczenia oddechowe były ratunkiem w wielu trudnych sytuacjach. Teraz były pływak uczy swojego dwuletniego syna prostej metody oddechowej, która pozwala mu uwolnić emocje w trudnych chwilach. „LWI ODDECH” to metoda często stosowana w praktyce jogi, która polega na braniu głębokiego oddechu, zatrzymaniu powietrza na kilka sekund i wykonaniu  długiego wydechu akcentując przy tym rozciąganie szczęki i mięśni twarzy. Zupełnie tak jak robią to lwy.

Kiedy u synka Phelpsa buduje się frustracja, chłopiec stara się brać głęboki oddech i w tej samej chwili wycofuje się z raptownej reakcji. Wydech lwa pozwala mu uwolnić wzburzone emocje i zareagować spokojniej. Zamiast trzymać emocje w sobie i czekać aż skumulowane wybuchną kiedyś jak bomba, chłopiec uczy się uwalniać emocje w chwili ich pojawienia się. Taka metoda jest świetnym sposobem nauki kontrolowania emocji. Potrafimy w ten sposób rozpoznać uczucia i doznania ze swojego ciała i umysłu. Jak oddech działa na nasz mózg i ciało?

Poprzez świadome przytrzymanie powietrza lub wydłużenie momentu wydechu zwiększamy aktywację parasympatyczną układu nerwowego, która uspakaja nas i  pozwala osiągnąć stan relaksu. Niektóre badania wskazują, że trening uważności i medytacja nie tylko wspomaga, ale również są bardziej skuteczne niż medykamenty w terapii ADHD. Umiejętność samoregulacji pozwala regulować emocje, lepiej się koncentrować uwagę i efektywniej działać, niezależnie od dziedziny w której się poruszamy. Czy koncentracja oddechowa może pomóc osiągać lepsze rezultaty w szkole, w sporcie, w pracy i życiu codziennym? Może. Bardzo.

 

JB

 

fot.: 2017 Getty Images