Przygotowanie do startów. Uwaga, masz w sobie wszystko, czego potrzebujesz do opanowania emocji przed startem. Wykorzystaj swój głos wewnętrzny, wyobrażenia, oddech i planowanie. Masz w sobie wszystkie podstawowe narzędzia przygotowania mentalnego, tylko nie wiesz, że je masz. Pytanie jak je wykorzystasz? Czas wziąć sprawy w swoje ręce i świadomie zaprogramować swój wewnętrzny głos, tak aby wspomagał cię dokładnie tak jak tego potrzebujesz. Dialog wewnętrzny (ang. self-talk) jest narzędziem o potężnej sile i albo będzie twoim sprzymierzeńcem, albo największym przeciwnikiem.

 

To o czym myślisz jest podstawą twojej koncentracji. To w jaki sposób o tym myślisz kreuje emocje i nastawienie do czekających na ciebie wyzwań. Ludzkie zachowanie jest zależne od tego jak interpretowane są sytuacje i zdarzenia, wywołuje przy tym emocje konkretne emocje. Nietrudno więc zauważyć zależność, że myśli wpływają na skuteczność twojego działania, tego czy podejmujesz się wyzwania, czy rezygnujesz już w blokach startowych. Wielu zawodników zmaga się ze stresem przedstartowym nie zdając sobie sprawy z tego, że stres i nadmierne pobudzenie jest reakcją organizmu na emocje- lęk. Obawy i strach  przed kiepskim rezultatem oraz jego negatywnymi konsekwencjami jak np. niespełnione oczekiwania to twoi najwięksi przeciwnicy. Boisz się czegoś i skupiasz swoje myśli wokół negatywnych aspektów sytuacji, mówiąc sobie, że nie jesteś gotów i nie dasz rady, przypominasz sobie swoje słabe strony i porażki, a na koniec porównujesz do innych. Negatywne emocje wywołują fizjologiczną reakcję obronną i napięcie, przez co zaczynasz unikać sytuacji, które mogą wywołać negatywne skutki. W efekcie zbyt wysokie napięcie mięśniowe zaburza koordynację i swobodę ruchów, twoje ciało nie działa tak jak wcześniej zostało zaprogramowane i wytrenowane. Dla odmiany, zachowanie pozytywnego nastawienia i podekscytowanie dają możliwość aktywnego działania, podejmowania wyzwań, odkrywania nowych strategii i bycia otwartym na uwagi.

 

Dialog wewnętrzny może mieć różne formy myśli dotyczących:

  1. instrukcji wykonania danego zadania- np. „teraz daleko ręka, stabilne nogi, pięć kopnięć pod wodą”
  2. motywacji, regulacji nastroju i dodawania pewności siebie- np. „dasz radę, spróbuj, jesteś przygotowany, bo trenowałeś jak nigdy wcześniej”
  3. relaksacji i regulowania pobudzenia organizmu- np. „jesteś pierzastą chmurką”(cytat: Auta 3)

 

Większość zawodników nie jest świadoma towarzyszących im myśli. Automatyczne reakcje potrzebują więc świadomego zaprogramowania. Zacznij zwracać uwagę na to co czym myślisz zarówno w trudnych sytuacjach, jak i w chwili gdy osiągasz codzienne sukcesy i realizujesz zadania. W ten sposób staniesz się bardziej świadomy wpływu negatywnych i pozytywnych myśli na swoje wykonanie. Wyłapuj negatywne myśli, które cię ograniczają, burzą twoją pewność siebie i dotyczą rzeczy, na które nie masz wpływu i zacznij je zamieniać na pozytywne. Stopowanie negatywnych myśli i zastępowanie ich pozytywnymi jest najlepszą metodą kontrolowania emocji w sytuacjach wymagających i stresujących, np. na zawodach. Przygotuj swój wewnętrzny dialog zawczasu i bądź gotowy na wymagające sytuacje. Planując swoje wyścigi, zadaj sobie pytanie „Co mam teraz zrobić, z czego składa się zadanie?”. Stwórz zbiór kilku takich myśli, które będziesz powtarzać podczas treningu i startów na  zawodach.

Pomyśl, że masz przy sobie najpotężniejsze narzędzie treningu mentalnego. Wykorzystaj to. Zacznij kontrolować swoje myśli, stwórz wewnętrzny głos, który będzie najbardziej zaufanym głosem, będzie dodawał ci odwagi i pewności siebie jednocześnie koncentrując całą uwagę i energię na zadaniu jakie masz do wykonania. Jeśli nadal nie wiesz jak to zrobić, polecam Auta 3 jako inspirację na końcówkę przygotowań do Mistrzostw Polski… J

 

Dasz radę!